Studadkampo
KOMUNIKADKIBERNETIKO
Studiengebiet
KOMMUNIKATIONSKYBERNETIK
La komunikadkibernetiko estas tiu brancho de la humanscienca sektoro de la kibernetiko, en kiu temas pri la komunikado, storado kaj prilaborado de informo en kaj inter unuopaj homoj. Al la komunikadkibernetiko do apartenas la aplikado de kibernetikaj metodoj (nome de la matematikaj teorioj de la informacio, de la kodado, de la informprilaborado, de la regulado kaj de la strategiaj ludoj) precipe jam en la kampoj de psikologio, estetiko, pedagogio kaj lingvistiko, el kiuj eblas eniri en pluajn aplikadkampojn (ekzemple en la retorikan komunikadon, en la publicikon kaj en la komunikilsciencojn). Die Kommunikationskybernetik ist jener Zweig der humanwisssenschaftlichen Sektors der Kybernetik, in welchem es um die Übertragung, Speicherung und Verarbeitung von Nachrichten in und zwischen einzelnen Menschen geht. Zur Kommunikationskybernetik gehört also die Anwendung kybernetischer Methoden (nämlich der mathematischen Informations- und Codierungstheorie, der Nachrichtenverarbeitungstheorie, der Regelungstheorie und der Theorie strategischer Spiele) vor allem schon in den Bereichen der Psychologie, Ästhetik, Pädagogik und Linguistik, von denen aus weitere Anwendungsgebiete erschlossen werden können (z.B. Rhetorische Kommunikation, Publizistik und Medienwissenschaften).
La Lucian-Blaga-Universitato Sibiu-Hermannstadt ofertas ekde sia fondo en la jaro 1990 komunikadkibernetikan studaddirekton. Surbaze de la plurjaraj spertoj, faritaj en kunlaboro kun la Instituto pri Kibernetiko / Instrukampo en fakaro 2 de la Universitato Paderborn, okazis 1997 nova strukturigo de la kursaro. Konforme al ghi 15 kernaj kursoj (ofertataj regule ankaù en la Universitato Paderborn kaj estonte en la Filozofo-Konstantin-Universitato Nitra) konsistigas nun la fakon "komunikad-kibernetiko". Ghi estas momente kombinebla kun la fako "psikologio". Estas planita kombineblo ankaù kun la fakoj "ghermanistika lingvistiko" kaj "eùrologio". - La menciitaj 15 kursoj konstituas ankaù la kernon de la komunikadkibernetika magistrighstudado de la Akademio Internacia de la Sciencoj (AIS) San Marino, kiu havas che la Lucian-Blaga-Universitato Sibiu sian rumanan kaj che la Filozofo-Konstantin-Univeristato Nitra sian slovakan filion. Die Lucian-Blaga-Universität Hermannstadt-Sibiu bietet seit ihrer Gründung im Jahr 1990 eine kommunikationskybernetische Studienrichtung an. Aufgrund der mehrjährigen Erfahrungen, die in Zusammenarbeit mit dem Institut für Kybernetik / Lehrgebiet im Fachbereich 2 der Universität Paderborn gemacht wurden, erfolgte 1997 eine Lehrplanreform. Danach bilden nun 15 Kernkurse (die regelmäßig auch an der Universität Paderborn und künftig an der Philosoph-Konstantin-Universität Nitra angeboten werden) das Fach "Kommunikationskybernetik". Es ist z.Zt. mit dem Fach "Psychologie" kombinierbar. Eine Kombinierbarkeit auch mit den Fächern "Germanistische Linguistik" und "Eurologie" ist geplant. - Die besagten 15 Kurse bilden auch den Kern des kommunikationskybernetischen Magisterstudiengangs der Internationalen Akademie der Wissenschaften (AIS) San Marino, die an der Lucian-Blaga-Universität Hermannstadt ihre rumänische und an der Philosoph-Konstantin-Universität Nitra ihre slowakische Außenstelle unterhält.

 

 

IKP

Interkultura Pedagogio

Interkulturelle Pädagogik

AIS2

Bazaj ideoj de la Akademio Internacia de la Sciencoj, San Marino

Grundideen der Internationalen Akademie der Wissenschaften, San Marino

LIoj

Lingvaj iloj:

Sprachliche Instrumente:

ILG

Instruilo de la germana faklingvo

Lehrmittel für die deutsche Fachsprache

KKT

Komunikadkibernetika terminaro

Kommunikationskybernetische Terminologie

ILSc

Instrulingvo por sciencistoj

Unterrichtssprache für Wissenschaftler
TKKK

Transkulturaj kompletigadkursoj

Trans-Kulturelle Kompletierungs-Kurse

 

TUP

Transkultura universitata Pedagogio

Kulturübergreifende universitäre Pädagogik

KF-D

Komunikadkibernetika faklingvo - D

Kommunikationskybernetische Fachsprache - D

EUR

Eurologio

Eurologie

 

La unua grafiko montras la koherecon de la 15 komunikadkibernetikaj kernkursoj. Sago kondukanta de kurso A al kurso B signifas, ke la kurso B estas komprenebla nur (aù almenaù multe pli facile), se la enhavo de la kurso A jam estas trastudita. Die erste Grafik zeigt die Kohärenz der 15 kommunikationskybernetischen Kernkurse. Ein Pfeil von Kurs A zu Kurs B bedeutet, daß der Kurs B nur (oder zumindest wesentlich leichter) verständlich ist, wenn der Inhalt des Kurses A zuvor durchstudiert wurde.
Pri la plejmulto de la kursoj ekzistas elprovitaj aùdvidaj instrumaterialoj aù studlibroj. Estas celite, oferti chiujn tiujn kursojn en la lingvoj Germana kaj Internacia (ILo) per WWW. Oni tie atingas la kursojn (aù provizore almenaù literaturindikojn) tushante la koncernajn rektangulojn en la grafikajho, aù la kodon en la sekvanta surlistigo de la gheneralaj kursceloj. - Komence de la unuopaj kursoj la studentoj ricevas informon pri prizorgonta kontaktpersono. - Zur Mehrheit der Kurse gibt es erprobte audiovisuelle Lehrmaterialien oder Lehrbücher. Es ist geplant, alle diese Kurse in deutscher und internationaler Sprache (ILo) im WWW anzubieten. Man erreicht dort die Kurse (oder vorläufig wenigstens Literaturhinweise), indem man die betreffenden Rechtecke in der Graphik, oder den Code in der folgenden Auflistung der allgemeinen Kursziele anklickt. - Am Anfang der einzelnen Kurse werden die Studierenden über eine betreuende Kontaktperson informiert. -
Universitataj instruistoj de komunikadkibernetiaj specialajhoj aù de najbaraj fakoj estas invititaj, alighi al la projekto per aligo de propraj kursoj al la kursaro plivastigante la koherecstrukturon montritan per la grafikajho. Kontaktpersono: Prof. Dr. Eva Poláková, retposhte atingebla per: evpol@unitra.sk. Hochschullehrer kommunikationskybernetischer Spezialgebiete oder benachbarter Fächer sind eingeladen, sich dem Projekt anzuschließen, indem sie eigene Kurse anfügen und damit die in der Graphik gezeigte Kohärenzstruktur erweitern. Kontaktperson: Prof. Dr. Eva Polá-ková, Netzpostanschrift: evpol@unitra.sk.
Gheneralaj instruceloj de la komuikadkibernetikaj kernkursoj (KKKK) Allgemeine Lehrziele der Kommunikationskybernetischen Kernkurse (KKKK)
Ghenenerala instrucelo: Allgemeines Lehrziel:
ILoSc ILo por sciencistoj ILo für Wissenschaftler
Per la ekzemplo de la gramatiko de la "Internacia Lingvo (ILo) de D-ro Esperanto" kaj de ghia baza vortprovizo kune kun la elementaj komunikadkibernetikaj fakterminoj la studentoj ekkonu la bazajn principojn de la interlingvistika lingvomodeligado kaj lingvoplanado. Samtempe ili akiru la legkapablon de komunikadkibernetikaj tekstoj ILaj, malofte uzante vortaron, kaj estu je la fino de la kurso kapablaj, plejgrandparte kompreni lingve ILan prelegon el sia fako. Am Beispiel der Grammatik der "Internacia Lingvo (ILo) de D-ro Esperanto" und ihres Grundwortschatzes zusammen mit den elementaren kommunikationskybernetischen Fachausdrücken sollen die Studierenden die grundlegenden Prinzipien der interlinguistischen Sprachmodellierung erkennen. Zugleich sollen sie die Lesefähigkeit kommunikationskybernetischer Texte in ILo bei gelegentlicher Wörterbuchnutzung erwerben und am Schluß des Kureses fähig sein, einen internationalsprachigen Vortrag aus ihrem Fachgebiet sprachlich größtenteils zu verstehen.
PR Propedeùtiko Vorkurs
Per la ekzemplo de la strukturigo de la problemkampo de la kibernetika pedagogio kaj de ghia enordigo en la sistemon de la sciencoj la studentoj lernu kompreni kaj apliki la kvar principojn de la kartezia metodo. Ili plue eksciu sisteme kaj historie la alighmanieron de la kibernetiko. Krome ili komprenu per la psikologiaj kaj pedagogiaj ekzemploj, la manieron de modeligado kaj enobjektigado fare de la komunikadkibernetiko. Fine ili ankaù konsciighu pri la intersubjekteco kiel celo de scienca esploro kaj kunlaborado, kaj de la kontribuo, kiun la uzado de neùtrala, taùge planita komunikadlingvo povas havigi al la atingo de chi tiu celo. Am Beispiel der Struktur des Problemfelds der kybernetischen Pädagogik und am Beispiel ihrer Einordnung in das Wissenschaftssystem sollen die Studierenden lernen, die vier Prinzipien der cartesischen Methode zu verstehen und anzuwenden. Sie sollen systematisch und historisch den Ansatz der Kybernetik kennenlernen. Ferner sollen sie durch psychologische und pädagogische Beispiele die Art und Weise der kommunikationskybernetischen Modellierung und Objektivierung verstehen. Schließlich sollen sie sich auch der Intersubjektivität als Ziel wissenschaftlicher Forschung und Zusammenarbeit bewußt werden, und des Beitrags, den die Nutzung einer neutralen, geeignet geplanten Verständigungssprache zur Erreichung dieses Ziels leisten kann.
KP1 Kibernetikaj bazoj de la pedagogio, kurso 1 Kybernetische Grundlagen der Pädagogik, Kurs 1
La studentoj lernu bazajn nociojn de la semiotiko esencaj en la informaciestetiko, informacipsikologio kaj kibernetika pedagogio. Ili lernu la bazajn nociojn kaj teoremojn de la matematika teorio de la diskreta informacio en la formo adaptita sur semiotika bazo al la bezonoj de informacipsikologio, informaciestetiko kaj kibernetika pedagogio. Ili konu ankaù la metodojn kaj de la redundancshpariga kaj de la perturbojn indikanta kaj korektanta kodado inkluzive la aplikitecon de chi tiuj principoj en historie evoluintaj lingvoj. Die Studierenden sollen die Grundbegriffe der Semiotik, soweit sie für die Informationsästhetik, die Informationspsychologie und die kybernetische Pädagogik wesentlich sind, lernen. Sie sollen die Grundbegriffe und Grundtheoreme der mathematischen Theorie der diskreten Information in der auf semiotischer Grundlage an die Erfordernisse der Informationspsychologie, Informationsästhetik und kybernetischen Pädagogik angepaßten Form kennenlernen. Sie sollen auch die Methoden der redundanzsparenden und der fehler-anzeigenden und -korrigierenden Codierung einschließlich der Befolgung dieser Prinzipien durch geschichtlich entwickelte Sprachen kennen.
BK Klerigkibernetiko Bildungskybernetik
La studentoj ricevu la konon de la plej gravaj, certigitaj ekkonoj de la klerigkibernetiko inkluzive la uzitajn bazajn rezultojn de la informacipsikologio. La nocioj de semantika kaj estetika informacio estu komprenata sur informaciteoria kaj semiotika bazo, same kiel la metodoj de la empiria mezurado de la semantika kaj estetika informacio en tekstoj. La kompara analizo de lernstirado kaj lernregulado havigu teorian bazon por posta enkonduko en la teknologion de pedagogiaj periloj. La informacipsikologia transferteorio havigas la teorian bazon de la kursplanado en la kibernetika fremdlingvopedagogio. Fine la studentoj akiru superrigardon super la koherecstrukturo de la bazaj klerigkibernetikaj instruajhoj. Die Studierenden sollen die Kenntnis der wichtigsten, gesicherten Ergebnisse der Bildungskybernetik einschließlich der benutzten, elementaren Ergebnisse der Informationspsychologie erwerben. Die Begriffe der semantischen und ästhetischen Information sollen auf informations- und zeichentheoretischer Grundlage ebenso verstanden werden wie die Methoden der empirischen Messung der semantischen und ästhetischen Textinformation. Die vergleichende Analyse von lernsteuerung und Lernregelung soll die theoreteische Grundlage für eine spätere Einführung in die Technologie der Bildungsmedien liefern. Die informationspsychologische Transfertheorie liefert die theoretische Grundlage der Lehrplanung in der kybernetischen Fremdsprachpädagogik. Schließlich sollen die Studierenden einen Überblick über die Kohärenzstruktur der grundlegenden bildungskybernetischen Lehrstoffe erhalten.
KP2 Kibernetikaj bazoj de la pedagogio, kurso 2 Kybernetische Grundlagen der Pädagogik, Kurs 2
La studentoj kapablu transformi esprimojn de la formala logiko de propozicioj en logikajn shaltretojn, konu shaltretojn ebligantajn binaran kodigon, malkodigon, enmemorigon kaj elmemorigon, sciu la strukturon de pasivaj dinamikaj aùtomatoj determinismaj kaj probabilismaj kaj konu la eblon konstrui spontaneajn aùtomatojn per retrokupliga kunligo de pasivaj aùtomatoj. Ili komprenu sur chi tiu bazo la kommputilstrukturon laù J. von Neumann kaj kapablu programi simplan algoritmon en la mashinlingvo de instruajhmodelo de tiatipa komputilo. Die studierenden sollen fähig sein, Ausdrücke dere formalen Aussagenlogik in logische Schaltungen zu übertragen, Schaltungen zur binären Codierung, Decodierung, Speicherung und Speicheentnahme kennen, die Struktur passiver dynamischer Automaten deterministischer und probablistischer Art durchschauen und die Möglichkeit kennen, durch rückkoppelnde Zusammenschaltung passiver Automaten Spontansysteme zu konstruieren. Sie sollen auf dieser Grundlage die Rechnerstruktur nach J. von Neumann verstehen und fähig sein, einen einfachen Algorithmus in der Maschinensprache eines Lehrstoffmodells eines solchen Rechners zu programmieren.
RT Perkomputila tekstprolaborado Rechnergestützte Textgestaltung
La studentoj lernu prijughi kaj redakti jam (en sia propra Sprache kaj en ILo) dulingve verkitan komunikadkibernetikan tekston sen perkomputile prilaborendaj bildoj sed kun simplaj matematikaj formuloj tiel, ke la citajhoj kaj la literaturlisto estu konforma al la internaciaj komunikadkibernetikaj normoj. La rezulton ili kapablu transformi perkomputile en ankaù tipografie akcepteblan presoriginalon, uzante la tekstprilaboran sistemon WORD. Kaj la entajpado kaj la enskanerigado kun sekvanta senerarigo apartenas al la celitaj kapabloj. Die Studierenden sollen lernen, einen (in ihrer eigenen Sprache und in ILo) schon zweisprachig abgefaßten kommunikationskybernetischen Text, der kein mit dem Rechner zu bearbeitendes Bildmaterial aber einfache Formeln enthält, zu beurteilen und so zu bearbeiten, daß die Zitierweise und das Schrifttumsverzeichnis den internationalen kommunikationskybernetischen Normen entspricht. Sie sollen fähig sein, das Ergebnis mit dem Rechner, unter Verwendung des Textverarbeitungssystems WORD, in eine auch typographisch annehmbare Druckvorlage zu verwandeln. Sowohl die Eingabe als auch die Einskannerung mit anschließender Korrektur gehören zu den angestrebten Fähigkeiten.
RB Perkomputila ilustado Rechnergestützte Bildgestaltung
La studentoj lernu uzi grafikajhprogramsistemon por produkti perkomputile bildojn por sciencaj, precipe komunikadkibernetikaj prelegoj aù tekstoj. Tiukonekse estu lernata ankaù la perkomputila prezentado de komplikaj formuloj. Die Studierenden sollen ein Graphikprogrammpaket anwenden lernen, um Bilder für wissenschaftliche, speziell für kommunikationskybernetische Vorträge und Texte mit dem Rechner zu erstellen. Dabei soll auch die rechneregestützte Darstellung komplizierterer Formeln erlernt werden.
IP Informacipsikologio Informationspsychologie
La studentoj kapablu klarigi la ekeston de la informacipsikologia organigramo kaj motivigi per ghi la demandojn pri nundaùro, subjektiva tempero, aperceptadrapideco, konscikapacito kaj lernrapideco. Ili konu la empiriajn eksperementojn, kiuj respondas al chi tiuj demandoj, same kiel la rezultoj pri la forgesado, pri la rilato inter inteligenteckvociento kaj informacipsikologiaj parametroj, kaj pri la informeca kaj repertuara akomodigo. Die Studierenden sollen fähig sein, die Entstehung des informationspsychologischen Organogramms zu erklären und durch dieses die Fragen nach Gegenwartsdauer, subjektivem Zeitquant, Apperzeptionsgeschwindigkeit, Bewußtseinsweite und Lerngeschwindigkeit zu motivieren. Sie sollen die empirischen Untersuchungen kennen, die auf diese Fragen Antworten geben, ebenso wie die Ergebnisse über das Vergessen, über die Beziehung zwischen IQ und informationspsychologischen Parametern und über die informationelle und Superierungs-Akkomodation.
QM Laùkvantaj metodoj Quantitative Methoden
La studentoj kapablu memstare solvi trakalkuleblajn modelproblemojn el informacipsikologio, lingvokibernetiko kaj kibernetika pedagogio. Die Studierenden sollen fähig sein, durchrechenbare Modellprobleme aus Informationspsychologie, Sprachkybernetik und kybernetischer Pädagogik selbständig zu lösen.
INT Interlingvistiko Interlinguistik
La studentoj konu la motivojn de la lingvoplanado ghenerale kaj de la planado de interlingvoj speciale. Ili sciu la diferencojn inter ILo kaj kelkaj aliaj interlingvistikaj planlingvoj (precipe Volapük, Ido, Interlingua). Ili havu bazajn konojn pri la evoluo de la konstruiva interlingvistiko ekde Comenius kaj Descartes kaj kapablu evidentigi la lingvopolitikajn, lingvopedagogiaj kaj lingvokibernetikaj aplikadkampojn de interlingvistikaj planlingvoj. - Tiun kurson ili komprenu aùdante aù legante sen tradukoj en ILo. Die Studierenden sollen die Beweggründe der Sprachplanung im allgemeinen und der Planung von Zwischensprachen im besondeeren kennen. Sie sollen die Unterschiede zwischen ILo und einigen anderen interlinguistischen Plansprachen (insbesondere Volapük, Ido, Interlingua) kennen. Sie sollen Grundkenntnisse über die Entwicklung der konstruktiven Interlinguistik seit Comenius und Descartes haben und fähig sein, die sprachpolitischen, -pädagogischen und -kybernetischen Anwendungsbereiche interlinguistischer Plansprachen zu verdeutlichen. - Diesen Kurs sollen sie als Hörer oder Leser in ILo, ohne Übersetzungshilfe, verstehen.
RR Chekomputila redaktado Redaktion am Rechner
La studentoj kapablu produkti en la formo de presoriginaloj aù de paghoj de la elektronika reto du- aù trilingvajn studadtekstojn pri komunikadkibernetikaj temoj surbaze de jam surdisketigitaj tekstoj kaj bildoj. Die Studierenden sollen fähig sein, in der Form von Druckvorlagen oder von Seiten des elektronischen Netzes zwei- oder dreisprachige Studientexte über kommunikationskybernetische Themen zu erzeugen, wenn sie auf Disketten gespeicherten Texte und Bildern vorgegeben erhalten.
LOI Lingvoorientiga instruado Sprachorientierungsunterricht
La studentoj konu la metodon, mezuri la manifestan kaj la kashitan transferon el lingvo-orientiga instruado (LOI) al lernado de fremdaj etnaj lingvoj, kiu per antaùmetita LOI estas plifaciligita. Ili konu la rezultojn de tiaj mezuroj faritaj precipe en Germanio kaj Italio. Ili kapablu apliki bazajn principojn de la didaktiko de LOI en la elementa lernejo. Die Studierenden sollen die Methode kennen, den manifesten und den latenten Transfer aus dem Sprachorientierungsunterricht (LOI) zum Lernen ethnischer Fremdsprachen zu messen, das durch vorausgehenden LOI erleichtert wird. Sie sollen die Ergebnisse solcher, vor allem in Deutschland und Italien durchgeführter Messungen kennen. Sie sollen fähig sein, einfache didaktische Prinzipien des LOI in der Grundschule anzuwenden.
Informaciestetiko Informationsästhetik
La studentoj konu la ideojn de la pioniroj de la informaciestetiko kaj sciu, kiel la informaciestetiko farighis historia origino de la informacipsikologio kaj de la kibernetika pedagogio. Ili kapablu ekspliki la didaktikan gravecon la estetika informacio en la instruado, precipe en instruprogramoj. Die Studierenden sollen die Ideen der Pioniere der Informationsästhetik kennen und wissen, wie die Informationsästhetik zum geschichtlichen Ursprung der Informationspsychologie und der kybernetischen Pädagogik wurde. Sie sollen fähig sein, die didaktische Wichtigkeit der ästhetischen Information im Unterricht, speziell in Lehrprogrammen, zu erklären.
DP Didaktika programado Didaktische Programmierung
La studentoj konu la ses esencajn traj-tojn de la Programita Instruado kaj la psikologiaj argumentoj por ili. Ili kapablu apliki didaktikan metodon evoluigitan kadre de la kibernetika pedagogio por mem verki instruprogramon por lernstirado el baza teksto por atingi che lernantoj kun difinitaj antaùkonoj kaj lerkapablo difinitajn instrucelojn. Die Studierenden sollen die sechs wesentlichen Merkmale der Programmierten Instruktion und die für sie gegebenen psychologischen Argumente kennen. Sie sollen fähig sein, eine im Rahmen der kybernetischen Pädagogik entwickelte didaktische Methode anzuwenden um ein Lehrprogramm für Lernsteuerung zu einem Basaltextes zu erzeugen, mit dem Lerner definierter Vorkenntnis und Lernfähigkeit definierte Lehrziele erreichen können.
RUU Perkomputila Instruado Rechnerunterstützter Unterricht
La studentoj konu la limojn inter la aplikadkampoj de lernstirado kaj lernregulado, la strukturtipojn de lernreguladaj instruprogramoj kaj programsistemon por ties perkomputila realigado. En la kurso la studentoj ankaù akiru konon pri la uzado de la elektronika reto por enobjektigita instruado. Die Studierenden sollen die Grenzen der Anwendungsfelder von Lernsteuerung und Lernregelung kennen, ferner die Strukturtypen von Lehrprogrammen vom Typ der Lernregelung und ein Programmsystem zu ihrer rechnergestützten Realisierung. Auch die Nutzung des elektronischen Netzes für den objektivierten Unterricht sollen die Studierenden im Kurs kennenlernen.




Englischer Text: ((noch nicht)) Französischer Text: ((noch nicht)) Italienischer Text ((noch nicht))

Rumänischer Text: .... Slowakischer Text: ...